نمایش "هوش مصنوعی" در باغ موزه نگارستان

نمایشگاهی از نقاشی های "محمد تیتکانلو" تحت عنوان "هوش مصنوعی" از روز جمعه 6 بهمن ماه در گالری ماهر برپا شده است.


در توضیحات این نمایشگاه آمده است:

در آغاز باید گفت که این نمایشگاه قصد ندارد پدیده هوش مصنوعی و کابردهای آن را تعریف کند بلکه هدف اصلی آن، کلی نگری به این پدیده میباشد. در خصوص نوع طراحی نقاشی ها باید گفت با توجه به اینکه هوش مصنوعی در کودکی خود بسر می برد، از طرح، خطوط و ایکون های ساده استفاده شده است؛ مانند علایم ساده الکترونیکی و غیره که به راحتی بتوان به دنیای پیچیده این پدیده نزدیک شد و همچنین بتوان این پدیده صنعتی و مجازی را با ترکیب بندی در قالب اثر هنری ارایه کرد.

در برخی از آثار تقابل و یا همنوایی انسان و ماشین به تصویر کشیده شده است و در برخی، تاثیر هوش مصنوعی بر کروموزوم و جنین به نمایش در آمده است. برای نمایش جنبه های فراوان مثبت و منفی هوش مصنوعی در زندگی بشری از رنگهای مختلف استفاده شده است؛ مانند رنگهای گرم، سرد، روشن یا تیره، و همچنین از رنگ برای ایجاد تنش های بصری استفاده شده است تا دانش هوش مصنوعی را به چالش بکشد.

پدیده ای را که در آینده ای نه چندان دور، به تمامی راه حلهای مرگ و زندگی مسلط خواهد شد و گرچه امروز ما به آن می گوییم چه میخواهیم اما، فردا آن به ما خواهد گفت چه می خواهد!

محمد تیتکانلو در مصاحبه با خبرنگار گالری آنلاین در مورد هدف خلق این آثار چنین بیان کرد: هدف از شکل گیری این مجموعه، مصوّر کردن پدیده هوش مصنوعی در قالب هنر نقاشی بود و روند شکل گیری آن در مرحله نخست، با مطالعه و شناخت این پدیده آغاز شد و مرحله بعد، پروسه یافتن یک قالب هنری در نقاشی بود که بتوان هوش مصنوعی را در آن تعریف کرد. مجموعا این پروسه حدود دو ماه بطول انجامید سپس طراحی و رنگ آمیزی نیز یک ماهه انجام گرفت.


آثار این مجموعه به تعداد 10 اثر در ابعاد 150×100 سانتیمتر بوده و تکنیک رنگ روغن روی بوم، تلفیق دو سبک اکسپرسیونیسم و کوبیسم در خلق این آثار قابل مشاهده است.

این هنرمند در رابطه با دلیل انتخاب عنوان و مفهوم نقاشی های مجموعه نیز اضافه کرد: موضوع هیجانی و جذاب هوش مصنوعی و بحث روز بودن این پدیده یکی از دلایل انتخاب بود و اما دلیل اصلی، ایجاد فرهنگ تخیل علمی در هنر ایران زمین از اهداف کلی بنده در خلق اثر هنری است، این مهم در آثار قبلی اینجانب (نقاشی و مجسمه) نیز هویداست.

وی با اشاره به این موضوع که در خلق آثار این مجموعه بر جهان بینی خود استوار بوده اینگونه عنوان کرد که: گرچه همیشه ناخوداگاه نیم نگاهی به فلسفه تسلط ماشین بر انسان در فیلم متروپلیس "فریتز لانگ" داشته ام که انسان در آینده ای نه چندان دور، خود، برده ماشین آلات دست ساز خویش خواهد بود.

ایشان همچنین با تاکید بر تداوم این سفر هنری که مسیری بی پایان دارد افزود: جستجو در باب پدیده هوش مصنوعی همچون خود آن پدیده، بی پایان و ادامه دار خواهد بود.


نمایش آثار این هنرمند تا 27 بهمن ماه ادامه خواهد داشت و علاقمندان جهت بازدید می توانند به نشانی تهران، خیابان بهارستان، خیابان دانشسرا، خیابان شریعتمدار رفیع، باغ موزه نگارستان، گالری ماهر مراجعه نمایند.

گفتنی است؛ گالری ماهر دوشنبه ها تعطیل است.

logo-samandehi